Mobil SHC Gear Series
Giroljer
{0} offers {1} lubricant grade
<%= raw.productdescription%>
<%= raw.marketindustrialproducttypeandfeature %> <% } else { %> <%= title ? title : '' %>
<%= raw.productdescription%>
<%= raw.marketindustrialproducttypeandfeature %> <% } %>
Produktbeskrivelse
Mobil SHC™ Gear-serien består av helsyntetiske industrigiroljer med enestående ytelse. De er designet for å gi fremragende beskyttelse av gir og lagre, lengre levetid på oljen selv under ekstreme forhold, og bidra til problemfri drift og økt kundeproduktivitet. Disse vitenskapelig fremstilte syntetiske oljene er utviklet fra syntetiske baseoljer som har eksepsjonelle varme- og oksidasjonsegenskaper, samt utmerket flyteevne ved lav temperatur. Oljenes høye viskositetsindeks gir mindre viskositetsendring ved temperaturforandringer, noe som gir et bredere operativt temperaturområde og lettere oppstart ved lav temperatur. Oljene i Mobil SHC Gear-serien inneholder et avansert tilsetningssystem som er designet for å gi utmerket beskyttelse mot konvensjonelle slitasjetyper som skraping, i tillegg til høy bestandighet mot mikropittingslitasje. Sammenlignet med kjemien til vanlige giroljer, kan disse oljene forbedre smøringen av rullelagrene i girkassen. Mobil SHC Gear-serien tilbyr fremragende rust- og korrosjonsbeskyttelse sammenlignet med konvensjonelle giroljer, selv når oljene kontamineres med sjøvann. De viser ingen tendens til å tette fine filtre, selv ved høyt vanninnhold, og har høy kompatibilitet med jern og ikke-jern metaller – selv ved høye temperaturer. Mobil SHC Gear-serien viser også fremragende kompatibilitet med elastomerer i statiske pakningstester. De har suverene EP-egenskaper som gir beskyttelse selv under sjokkbelastning. De syntetiske baseoljene som brukes i Mobil SHC Gear-serien har veldig lave traksjonsegenskaper som resulterer i lav væskefriksjon i belastningssonen mellom ikke-normmessige overflater som f.eks. gir og rullingslagre. Redusert væskefriksjon gir lavere driftstemperaturer og kan bidra til bedre gireffektivitet.
Mobil SHC Gear-serien anbefales til lukkede industrigir, inkludert rette, skrå og koniske «stål-mot-stål»-tannhjuldesign. De anbefales spesielt for utstyr som kan bli utsatt for mikropitting, f.eks. spesielt tungt belastede girkasser med overflatebehandlede tannhjul. Oljen kan også brukes i gir hvor det er ekstremt høye og/eller lave temperaturer og på bruksområder hvor korrosjon er et stort problem.
Egenskaper og fordeler
Smøremidlene i Mobil SHC Gear-serien inngår blant Mobil SHC-produktene som er anerkjent og verdsatt verden rundt for sin innovasjon og utmerkede yteevne. Disse syntetiske pionerproduktene, som er utviklet av våre kjemikere, symboliserer vår kontinuerlige satsing på å bruke avansert teknologi for å tilby oljer med en utmerket, balansert yteevne. En nøkkelfaktor i utviklingen av Mobil SHC Gear-serien har vært den nære kontakten mellom våre forskere og spesialister og viktige utstyrsprodusenter for å sikre at våre produkter gir overlegen ytelse i takt med den raske utviklingen i design og bruk av industrigir. Et av de viktigste resultatene av samarbeidet med utstyrsprodusentene er evnen til å motvirke mikropittingslitasje som kan forekomme i hardt belastede, overflateherdede tannhjul. Dette samarbeidet har også vist de allsidige ytelsesfordelene med den nye Mobil SHC Gear-teknologien, inkludert bruk i et bredt temperaturområde.
For å løse problemet med mikropittingslitasje, har vårt forskerteam utviklet en patentert kombinasjon av tilsetningsstoffer som kan beskytte mot vanlig girslitasje og samtidig beskytte mot mikropitting. Mobil SHC Gear-produktene gir eksepsjonelt god levetid på oljen og kontroll med avleiringer, samt motstand mot oksidasjon og kjemisk nedbrytning, i tillegg til balansert ytelse. Den patentsøkte kombinasjonen av syntetiske baseoljer har også fremragende flytegenskaper ved lave temperaturer sammenlignet med vanlige mineraloljebaserte giroljer, og er en nøkkelfordel ved bruk på steder med vanskelig tilgjengelighet og lav omgivelsestemperatur. Mobil SHC Gear-serien tilbyr følgende potensielle fordeler:
Egenskaper |
Fordeler og potensiell nytte |
Utmerket beskyttelse mot mikropittingslitasje og høy motstand mot vanlig slitasje |
Bidrar til å forlenge levetiden til tannhjul og lagre i lukkede gir som arbeider under ekstreme forhold med tanke på belastning, hastighet og temperatur Bidrar til å redusere ikke-planlagt nedetid og mindre vedlikehold – spesielt viktig for girkasser som det er vanskelig å komme til |
Utmerket motstand mot nedbrytning ved høye temperaturer |
Bidrar til å forlenge oljens levetid og skiftintervaller samt redusere oljeforbruket, som kan redusere vedlikeholdskostnadene |
Lav traksjon |
Bidrar til redusert energiforbruk og lavere arbeidstemperatur |
Høy viskositetsindeks betyr redusert viskositetsendring ved temperaturendringer |
Kan brukes ved både høye og lave temperaturer, som er spesielt viktig på vanskelig tilgjengelig utstyr uten oljekjøling eller -oppvarming |
Utmerket motstand mot rust og korrosjon og veldig god demulgeringsevne |
Bidrar til smidig og problemfri drift ved høye temperaturer, eller på bruksområder som er utsatt for vannkontaminering Utmerket kompatibilitet med en rekke myke metaller |
Enestående skjærstabilitet |
Gir lengre levetid på gir og lager |
Motstand mot tetting av filter, selv med vann tilstede |
Færre filterskift, som kan bidra til å redusere vedlikeholdskostnader |
Utmerket pakningskompatibilitet |
Mindre kontaminering og mindre risiko for oljelekkasje |
Utmerket kompatibilitet med vanlig girkassematerialer og med mineraloljebaserte giroljer |
Enkelt bytte fra mange mineraloljeprodukter |
Bruksområder
Viktig ved bruk av oljene: Selv om Mobil SHC Gear-serien er kompatibel med mineraloljebaserte produkter, kan blanding påvirke oljenes yteevne. For å oppnå optimalt resultat, anbefales det derfor at systemet rengjøres nøye før man går over til Mobil SHC Gear-serien.
Mobil SHC Gear-seriens syntetiske industrigiroljer med eksepsjonell ytelse er designet for å gi optimal beskyttelse av utstyret og forlenget levetid på oljen selv under ekstreme forhold. De er spesielt egnet til å motstå mikropitting i moderne, herdede gir og kan brukes i miljøer med både høye og lave temperaturer. Typiske bruksområder inkluderer:
• Moderne, tungt belastede girkasser som brukes i papir-, stål-, olje-, tekstil-, trevare- og sementindustrien, hvor det kreves girbeskyttelse og optimal levetid på oljen
• Plastekstrudergirkasser
Mobil SHC Gear-serien ISO VG 150, 220, 320, 460 og 680 er godkjent under General Electrics (GE) giroljespesifikasjon D50E35 for bruk i de motoriserte hjulgirene på anleggskjøretøy.
Spesifikasjoner og godkjennelser
Dette produktet har følgende godkjennelser: |
150 |
220 |
320 |
460 |
680 |
1000 |
Flender |
X |
X |
X |
X |
X |
|
GE OHV D50E35A/B/C/D/E |
X |
X |
X |
X |
X |
|
SEW-Eurodrive |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
ZF TE-ML 04H |
X |
|
|
|
|
|
Produktet oppfyller eller overgår kravene til: |
150 |
220 |
320 |
460 |
680 |
1000 |
AGMA 9005-F16 |
X |
X |
X |
X |
X |
|
DIN 51517-3:2018-09 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
ISO L-CKD (ISO 12925-1:2024) |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
ISO L-CTPR (ISO 12925-1:2024) |
X |
X |
|
|
|
|
Typiske produktdata
Egenskap |
150 |
220 |
320 |
460 |
680 |
1000 |
Klasse |
ISO VG 150 |
ISO VG 220 |
ISO VG 320 |
ISO VG 460 |
ISO VG 680 |
ISO VG 1000 |
Brookfield-viskositet ved -17,8 °C, mPa.s, ASTM D2983 |
|
|
|
|
41 000 |
96 000 |
Brookfield-viskositet ved -29 °C, mPa.s, ASTM D2983 |
18 200 |
35 000 |
57 000 |
107 000 |
156 000 |
500 000 |
Kobberkorrosjon, 24 t, 121 ºC, klassifisering, ASTM D130 |
1B |
1B |
1B |
1B |
1B |
1B |
Demulgeringsevne, totalt fritt vann, for EP-oljer, ml, ASTM D2711 |
88 |
87 |
85 |
84 |
87 |
82 |
Tetthet ved 15,6 ºC, g/ml, ASTM D4052 |
0,86 |
0,86 |
0,86 |
0,86 |
0,86 |
0,87 |
Emulsjon, tid til 37 ml vann, 82 ºC, min, ASTM D1401 |
10 |
10 |
10 |
15 |
25 |
40 |
FZG Mikropitting, skadetrinn, klassifisering, FVA 54 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
FZG Mikropitting, GFT-klasse, klassifisering, FVA 54 |
Høy |
Høy |
Høy |
Høy |
Høy |
Høy |
FZG-slitasjetest, skadetrinn, A/16.6/90, ISO 14635-1 (mod) |
|
>14 |
>14 |
>14 |
>14 |
>14 |
FZG-slitasjetest, skadetrinn, A/8.3/90, ISO 14635-1 |
>14 |
|
|
|
|
|
FZG-slitasjetest, skadetrinn, A/8.3/90, ISO 14635-1 (mod) |
|
14 |
14 |
14 |
14 |
14 |
Flammepunkt, Cleveland Open Cup, °C, ASTM D92 |
233 |
233 |
233 |
234 |
234 |
234 |
Skum, sekvens II, stabilitet, ml, ASTM D892 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Skum, sekvens II, tendens, ml, ASTM D892 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Firekuletest, belastbarhetsindeks, kgf, ASTM D2783 |
51 |
51 |
51 |
51 |
51 |
51 |
Firekuletest, sveiselast, kgf, ASTM D2783 |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
200 |
Kinematisk viskositet ved 100 °C, mm2/s, ASTM D445 |
22,2 |
30,4 |
40,6 |
54,1 |
75,5 |
99,4 |
Kinematisk viskositet ved 40 °C, mm2/s, ASTM D445 |
150 |
220 |
320 |
460 |
680 |
1000 |
Stivnepunkt, ºC, ASTM D5950 |
-54 |
-45 |
-48 |
-48 |
-42 |
-33 |
Rustkarakteristika, prosedyre B, ASTM D665 |
PASS |
PASS |
PASS |
PASS |
PASS |
PASS |
Totalt syretall, mgKOH/g, ASTM D664 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
Viskositetsindeks, ASTM D2270 |
176 |
180 |
181 |
184 |
192 |
192 |