Dokumentering av Mobil 1™ smøremiddelteknologi i laboratoriet
Teknikere i ExxonMobil studerer smøremiddelteknologien i Mobil 1™-oljer via spesialtesting for stopp-start – 300 000 stopp-start-sykluser om gangen. Teknikerne har som mål å skape tøffe, realistiske forhold som kan oppleves i løpet av kjøretøyets levetid, og dette hjelper dem med å måle nøyaktig ytelse og beskyttelse Mobil 1™-oljer leverer i stopp-start-systemer.
Etter simulering av kjøring i nesten 200 000 km med forlengede oljeskiftintervaller, som samsvarer med omtrent 80 daglige stopp-start-sykluser, har teknikere fra ExxonMobil avgjort at Mobil 1™ 5W-30 hadde fremragende ytelse samtidig som den beskyttet mot slitasje under ekstreme stopp-start-operasjoner.
Hvert stopp sparer: Spar drivstoff med stopp-start-systemer
Stopp-start-systemer legger vekt på å spare drivstoff på en ganske enkel måte. For eksempel: Når bilen din stopper ved rødt lys, blir motoren slått av. Deretter, når lyset blir grønt og du tar foten av bremsepedalen, starter motoren automatisk opp igjen på noen millisekunder.
Så hovedsaklig oppstår drivstofføknomiske fordeler hver gang du stopper helt, da mindre drivstoff brukes ved at tiden med motoren på tomgang begrenses.
Det er imidlertid vanskelig å anslå hvilken virkning stopp-start-teknologi kommer til å ha på liter drivstoff per kilometer . For sjåfører med stopp-start-systemer blir resultatene varierte angående drivstofføkonomi. EPA (Environmental Protection Agency) bruker ikke stopp-start i beregningen av anslag for drivstofføkonomi i liter per kilometer-rangeringene sine. Faktorer som kjøreforhold og kjørestil kan ha en betydelig innvirkning på antall liter drivstoff per kilometer. Mange teknikere beregner omtrent tre til ti prosent, noe som kan forbedre l/km (liter per kilometer) med et par kilometer (altså 0,12 l/km for bykjøring forbedres til 0,11 l/km).
Oppfylling av kravene fra stopp-start
Motorer med stopp-start-systemer må tåle mer stress enn motorer uten. En gjennomsnittlig sjåfør har kanskje mellom seks og åtte stopp og start per dag, men samme sjåfør med stopp-start-motor kan ha mye flere enn det. Denne økningen i stopp-start-sykluser påvirker flere motorkomponenter – fra startermotoren til batteriet til motorens veivaksel.
I tillegg kan mange forskjellige startermotorer og batterier støtte stopp-start-systemer, men forbrenningsmotorer er fortsatt utformet på samme måte, og krever bedre beskyttelse mot den ekstra belastningen på veivakselen og stanglagrene som skapes av hyppige stopp-start-sykluser. Enkelte bilprodusenter har til og med begynt å legge beskyttende belegg på disse lagrene for å gjøre noe med mulighetene for økt slitasje. Mobil 1™ avansert helsyntetisk motorolje er spesielt utformet for å bidra til å redusere slitasje på disse kritisk viktige delene.
-
Turboladere vs. overladere
Man finner både turboladere og overladere i moderne motorer, men bare én av dem leverer ekstra effekt og bedre drivstoffeffektivitet.
Finn ut mer -
Mobil 1™ beskytter mot ekstreme forhold
Motoren din er sårbar ved oppstart. Derfor kan det ha stor betydning at du velger riktig motorolje.
Finn ut mer -
Hvordan bidrar Mobil 1™ til å beskytte motoren din?
Kjemien i flaskene har en reell betydning for ytelse og beskyttelse.
Finn ut mer
-
Hvor langt kan vitenskapen ta deg?
Mobil 1™ avanserte helsyntetiske motorolje transformeres på molekylært nivå for å levere enestående ytelse og beskyttelse for motoren din.
Finn ut mer -
Mobil 1™ for moderne motorer
Motoren utgjør en komplisert helhet. Den består av mange bevegelige deler, som arbeider under varierende temperatur og belastning. Oljen må beskytte motoren mot slitasje og korrosjon, samt redusere opphopning av smuss og avleiringer. Mobil Super™ er en serie motoroljer, som er utviklet for å gi bedre beskyttelse under ulike forhold.
Finn ut mer -
Hybridkjøretøy
Finn ut mer om de forskjellige typene hybridkjøretøy og hvordan Mobil 1™ motorolje beskytter de drivstoffeffektive utformingene.
Finn ut mer