Det finnes to typer syntetisk olje:
Halvsyntetisk olje og helsyntetisk olje.
Konvensjonell olje starter under jorden. Den er ganske enkelt raffinert råolje. Syntetisk motorolje, derimot (enten den er helsyntetisk eller en syntetisk blandingsolje), er laget i et laboratorium.
Syntetisk olje er ikke bare raffinert, den er destillert, renset og brutt ned til de grunnleggende molekylene. Så bygges den opp igjen og forbedres med additiver, slik at den kan beskytte bedre mot motorslitasje, ekstreme temperaturer og slamdannelse. Denne prosessen fjerner flere urenheter fra råoljen, og i tillegg gjør den det mulig å skreddersy enkeltstående molekyler i oljen i henhold til moderne motorers krav. Disse tilpassede molekylene gir bedre beskyttelse og ytelse, og de kan holde motoren lenger i god stand.
Når bilen din står ubrukt en stund (for eksempel over natten), synker oljen til bunns. Når du starter motoren igjen, begynner den å flyte gjennom de avgjørende motordelene for å beskytte mot friksjonen. Med konvensjonell olje tar det lengre tid før den kan flyte jevnt gjennom motoren.
Om vinteren, eller hvis du bor på et svært kaldt sted, tar denne flyteprosessen enda lengre tid. Syntetisk olje med lav viskositet er imidlertid utformet for å flyte fort selv ved lave temperaturer, og den begynner å beskytte motoren så snart du har startet den.
Bilprodusenter søker å oppfylle forbrukernes behov ved å produsere biler med mindre motorer (for bedre drivstofføkonomi), men legge inn turboladere (for å gi mer kraft). Vi har allerede nevnt de høye temperaturene motorer kjører i, og hvordan det kan bryte ned konvensjonell olje fortere, men nåtidens turbomotorer er enda mer aggressive. Akselen inne i en turbolader kan spinne med over 200 000 omdreininger per minutt, så det er avgjørende at motoroljen du bruker, kan komme til den akselen og smøre den veldig raskt.
Konvensjonell olje kan brytes raskere ned under slike forhold, og legge igjen avleiringer på komponentene i turboladeren, noe som kan føre til at den feiler. Syntetisk olje kan beskytte disse komponentene mye bedre enn konvensjonell olje, slik at de holdes i drift med maksimal ytelse og derved gir motoren mest mulig kraft.
Finn ut mer om hvordan ingeniørene våre utvikler nye produkter og kontinuerlig forbedrer hele ExxonMobils produktutvalg.
-
Mobil 1™ motoroljer
Finn riktig motorolje med Mobil 1™s utvalg av helsyntetiske bilmotoroljer.
Finn ut mer -
Hvorfor bør du velge syntetisk olje?
Motoren din er en kompleks maskin med hundrevis av deler i bevegelse som skal fungere i mange forskjellige temperaturer og med andre belastende faktorer. Oljen du velger, må også være i stand til å takle disse driftsforholdene for å beskytte motoren mot slitasje, korrosjon og oppsamling av urenheter og avleiringer.
Finn ut mer -
Hva er syntetisk olje?
Alle motoroljer er ikke like. Du vet kanskje allerede at syntetisk olje yter bedre enn konvensjonell olje, men det er ikke sikkert at du vet hva som er forskjellen mellom syntetiske blandingsoljer og helsyntetiske oljer. Hvis du ikke vet det, bør du lese videre.
Finn ut mer
-
Myter om syntetisk olje
La oss finne ut sannheten om noen av de vanligste misforståelsene om syntetiske oljer og kjøretøy.
Finn ut mer -
Drivstofføkonomi
Drivstoff utgjør en stor andel av driftsutgiftene for kommersielle kjøretøy. Mobil Delvac™-serien av syntetiske motoroljer, syntetiske giroljer og smørefett har potensialet til å tilby fordeler i drivstofføkonomi sammenlignet med konvensjonelle smøremidler.
Finn ut mer