sunset reflection car window

Hva er fordelene ved syntetisk olje?

Det finnes to typer syntetisk olje:

Halvsyntetisk olje og helsyntetisk olje.

Konvensjonell olje starter under jorden. Den er ganske enkelt raffinert råolje. Syntetisk motorolje, derimot (enten den er helsyntetisk eller en syntetisk blandingsolje), er laget i et laboratorium.

Syntetisk olje er ikke bare raffinert, den er destillert, renset og brutt ned til de grunnleggende molekylene. Så bygges den opp igjen og forbedres med additiver, slik at den kan beskytte bedre mot motorslitasje, ekstreme temperaturer og slamdannelse. Denne prosessen fjerner flere urenheter fra råoljen, og i tillegg gjør den det mulig å skreddersy enkeltstående molekyler i oljen i henhold til moderne motorers krav. Disse tilpassede molekylene gir bedre beskyttelse og ytelse, og de kan holde motoren lenger i god stand.

Mens oljen sirkulerer i motoren kan den ta med seg avleiringer. Over tid kan konvensjonelle oljer av og til danne slam, og dette kan redusere motorens effektivitet og til syvende og sist redusere motorens levetid. Syntetisk motorolje inneholder færre urenheter enn konvensjonell motorolje, og kan motstå slamdannelse bedre, slik at danning av avleiringer i motoren forhindres.
Motordeler er i stadig kontakt med hverandre. De beveger seg også svært raskt. I det ekstreme miljøet motoren din representerer, kan komponentene bli slitte og ødelagte. Motoroljen er den beskyttende barrieren mellom disse komponentene. Etter hvert som konvensjonell olje brytes ned, reduseres evnen til å forhindre slitasje på motoren. Syntetisk olje, derimot, beholder evnen til å beskytte mot slitasje mye lenger, slik at motorens levetid forlenges.

Når bilen din står ubrukt en stund (for eksempel over natten), synker oljen til bunns. Når du starter motoren igjen, begynner den å flyte gjennom de avgjørende motordelene for å beskytte mot friksjonen. Med konvensjonell olje tar det lengre tid før den kan flyte jevnt gjennom motoren.

Om vinteren, eller hvis du bor på et svært kaldt sted, tar denne flyteprosessen enda lengre tid. Syntetisk olje med lav viskositet er imidlertid utformet for å flyte fort selv ved lave temperaturer, og den begynner å beskytte motoren så snart du har startet den.

Motorer blir varme når de kjører. Veldig, veldig varme. Over tid kan de høye temperaturene i motoren din gjøre at konvensjonell motorolje brytes ned eller fordamper, slik at motoren blir utsatt for unødvendig slitasje. Syntetisk motorolje er utformet for å tåle disse høye temperaturene, noe som er spesielt viktig hvis du kjører i et varmt klima.

Bilprodusenter søker å oppfylle forbrukernes behov ved å produsere biler med mindre motorer (for bedre drivstofføkonomi), men legge inn turboladere (for å gi mer kraft). Vi har allerede nevnt de høye temperaturene motorer kjører i, og hvordan det kan bryte ned konvensjonell olje fortere, men nåtidens turbomotorer er enda mer aggressive. Akselen inne i en turbolader kan spinne med over 200 000 omdreininger per minutt, så det er avgjørende at motoroljen du bruker, kan komme til den akselen og smøre den veldig raskt.

Konvensjonell olje kan brytes raskere ned under slike forhold, og legge igjen avleiringer på komponentene i turboladeren, noe som kan føre til at den feiler. Syntetisk olje kan beskytte disse komponentene mye bedre enn konvensjonell olje, slik at de holdes i drift med maksimal ytelse og derved gir motoren mest mulig kraft.

Finn ut mer om hvordan ingeniørene våre utvikler nye produkter og kontinuerlig forbedrer hele ExxonMobils produktutvalg.

Mer enn 70 av de toppytende kjøretøyene, hvorav mange har turbo, forlater fabrikken fylt med Mobil 1-olje. Fra Mercedes-AMG til Porsche, kjøretøyprodusentene har tillit til at Mobil 1-olje som fabrikkfyll og anbefalt servicefyll bidrar til å beskytte de moderne turboladede motorene.
  • gear xray

    Mobil 1™ motoroljer

    Finn riktig motorolje med Mobil 1™s utvalg av helsyntetiske bilmotoroljer.

    Finn ut mer
  • gold drop of oil

    Hvorfor bør du velge syntetisk olje?

    Motoren din er en kompleks maskin med hundrevis av deler i bevegelse som skal fungere i mange forskjellige temperaturer og med andre belastende faktorer. Oljen du velger, må også være i stand til å takle disse driftsforholdene for å beskytte motoren mot slitasje, korrosjon og oppsamling av urenheter og avleiringer.

    Finn ut mer
  • Pouring oil

    Hva er syntetisk olje?

    Alle motoroljer er ikke like. Du vet kanskje allerede at syntetisk olje yter bedre enn konvensjonell olje, men det er ikke sikkert at du vet hva som er forskjellen mellom syntetiske blandingsoljer og helsyntetiske oljer. Hvis du ikke vet det, bør du lese videre.

    Finn ut mer
  • Woman reading manual

    Myter om syntetisk olje

    La oss finne ut sannheten om noen av de vanligste misforståelsene om syntetiske oljer og kjøretøy.

    Finn ut mer
  • fuel meter

    Drivstofføkonomi

    Drivstoff utgjør en stor andel av driftsutgiftene for kommersielle kjøretøy. Mobil Delvac™-serien av syntetiske motoroljer, syntetiske giroljer og smørefett har potensialet til å tilby fordeler i drivstofføkonomi sammenlignet med konvensjonelle smøremidler.

    Finn ut mer